Gut Diyeti


Mehtap Erciyes

Mehtap Erciyes

27 Aralık 2019, 11:16

Bu başlığı okuduğunuzda belki de ilk aklınıza gelen ‘yeni bir diyet akımı mi başladı?’ olabilir. Son yıllarda artan obezite ile birlikte kolay çözüm önerileri, mucizevi diyetler, bu yolda popüler yöntemler çok sık aranır oldu. Oysaki en sağlıklı ve kalıcı çözümler temelinde yatan soruna yönelik uygulanacak diyet listeleriyle olur. Özellikle belirli hastalıklarda diyet, tedavi sürecinde başrolü alabilir. İste bu durumlardan birisi de gut hastalığıdır.

Gut, ağrılı bir şekilde eklemlerde meydana gelen iltihabik bir durumdur. 40 yaş üstü, şişman ve sıklıkla alkol tüketen erkeklerde daha sık görülür. Ürik asit, belirli gıdaların sindirimi sonucu vücutta üretilen bir atık üründür. Ürik asit seviyeleri yüksek olduğunda, eklemlerde kristaller birikerek şişlik, iltihap ve yoğun ağrı ile karakterize gut ataklarına neden olabilir. İyi haber şu ki, ilaçlar ve gut hastalığına dost bir diyet değişikliği ile bu hastalık kontrol altına alınabilir.

Gut Diyeti Nedir?

Gut hastalarında bazı yiyecekler ürik asit yükselmesine neden olarak hastalığın şiddetlenmesine neden olabilir. Gut diyetinin temel hedefi de kandaki ürik asit düzeylerini azaltmaktır. Bu nedenle sindirildiğinde fazla miktarda ürik asit açığa çıkaran pürin miktarı yüksek olan besinler diyetten uzaklaştırılır.

Gut Diyetinin Genel Önerileri

•             Pürinden zengin besin miktarı azaltılır. Örneğin; et, balık, kümes hayvanları gibi pürin içeren besinler akut ataklarda yenilmez. Akut ataklar geçince bu besinler az miktarda (60 gr/gün) verilebilir. Süt, peynir, yumurta, pürinden sınırlı diyette en iyi protein kaynaklarıdır.

•             Yağ böbreklerdeki ürik asit atılımını azaltır ve vücutta ürik asit birikimini artırır. Bu nedenle yağ bir miktar sınırlanmalıdır.

•             Kilo verin. Aşırı kilolu olmak gut oluşumu riskini artırır, vermek ise gut riskini azaltır. Ayrıca kilo vermek eklemlerdeki genel stresi de azaltır.

DIKKAT : Gut hastalarının çoğu şişman kişiler olduğundan zayıflama diyeti önerilmektedir. Fakat, hızlı ağırlık kaybı kan ürik asit düzeyini artırır ve akut ataklara yol açar. Bu nedenle sağlıklı ve uzun sürede zayıflamak önerilir.

•             Fiziksel aktivitenizi artırın. Egzersiz yapmak kilo vermenin yanı sıra vücuttaki ürik asit düzeylerinin düşük tutulmasına destek verir.

•             Bol su içerek vücut dolaşımınızı canlı tutun. Çünkü yeterli su alımı vücudun aşırı ürik asidi idrarla dışarı atmasına yardımcı olur.

•             Alkol tüketmeyin. Alkol, gut ataklarını tetikler ve ürik asit birikimine neden olur.

•             Çay ve kahve tüketimi vücuttaki pürin oluşumunu etkilemediği için serbesttir fakat, başka sorunlara yol açmaması için limitli tüketin.

•             Vitamin C takviyesi almak faydalı olabilir, doktorunuza danışın.

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.