DİZİ İHRACATI (2)


Samed Aydın Sun

Samed Aydın Sun

13 Haziran 2019, 12:41

2016 yılında dönemin Ekonomi Bakanı Mustafa Elitaş'ın bir açıklamasından sonra kaleme almayı düşündüğüm dizi ihracatı rakamlarını derlerken karşıma ilginç sonuçlar da çıkmıştı. O günden beri dizi ihracatı ile yakında ilgilenirim.

O tarihte dönemin Ekonomi Bakanı Elitaş’ın bir açıklamasında; ''İnanın; Şili, Peru, Brezilya gibi ülkelerin ekonomi bakanlarıyla görüştüğümde Türk dizilerindeki isimleri saydılar beni de bu ziyadesiyle mutlu etti. Türk dizilerinin o bölgelerde, Orta Doğu'da, Balkanlarda, Amerika'nın uzak yerlerinde hatta Afrika'ya doğru götürebilirsek, o dizilerinin reklam etkisini düşünebilir misiniz'' cümlesini duymuştum ve dizi ihracını araştırma gereği duydum...

Araştırma ise ilginç sonuçlar çıkardı karşıma...İlk olarak sadece Balkanlar ve Ortadoğu'da ilgi gören Türk dizilerinin artık Kuzey Afrika, Asya ve ABD'de kendisine pazar bulduğu bilgisi beni şaşırttı aynı zamanda da sevindirdi artık dünyada sinema ve dizi sektöründe başarı göstermek dünya literatüründe ciddi bir prestij kaynağı olarak görülüyor.

2023 YILINDA HEDEF 1 MİLYAR DOLAR

Bir çok sektörde 2023 hedefleri olan Türkiye, 500 milyar dolarlık toplam ihracat hedefinin içinde ise dizi ihracatında da 1 milyar dolarlık ihraç hedefi koydu.

Türkiye 2023 yılında 1 milyardolarlıkdizive program ihraçetmeyihedefliyor.

Uzmanlar, Türkiye'nin TV prodüksiyonualanındakiyükselişini, dizileriçinseçilentemalara, dizimaliyetininBatı'yaoranlahaladüşükolmasına, kullanılanformataveTürkşirketlerininkurduğupromosyonvedağıtımağınabağlıyorlar.

DİZİ İHRACATI 350 MİLYON DOLAR OLDU!

2018 yılında yabancılar 350 milyon dolarlık Türk dizisi satın aldı.

"Adını Feriha Koydum", "Binbir Gece", "Fatmagül'ün Suçu Ne", "Ezel", "Kara Para Aşk", "Sıla", "Yaprak Dökümü", "Aşk-ı Memnu", ‘Diriliş Ertuğrul, ‘Payitaht Abdülhamid’ gibi birçok ülkeye satılan dizi filmler, Türkiye'ye milyon dolarlar kazandırmaya devam ediyor.

Türki cumhuriyetleriyle 2001'de başlayıp, Balkanlar, Orta Doğu ve Latin Amerika gibi bölgelerde büyük genişleme gösteren Türkiye'nin dizi film ihracatı, 2014 sonunda 200 milyon dolarken, geçen yıl 350 milyon dolara yükselme başarısı gösterdi.

Türkiye'de yılda kaç dizi üretiliyor diye soracak olursanız; ülkemizde yılda 70 dizi yayınlanıyor. Fakat bunlardan 40'a yakını reyting kurbanı olurken, aralarından 10 ya da 15 tanesi yurt dışına ihraç ediliyor. Son yıllarda da dizilerin prime time kurbanı olduğu,  özellikle yeni başlayan dizilerin ilk bölümlerini uzun süre reklamsız yayınladığı dikkat çeken bir gelişme oluyor.

70 ÜLKEYE İHRAÇ EDİLİYOR

Türk dizileri, şu ülkelerei hraçediliyor:

"Arjantin, Bolivya, Şili, Kolombiya, Uruguay, Panama, Brezilya, Ekvator, Paraguay, Peru, Meksika, ABD, Kosta Rika, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nikaragua, DominikCumhuriyeti, Afganistan, Almanya, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, BirleşikArapEmirlikleri, Bahreyn, BosnaHersek, Brunei Sultanlığı, Bulgaristan, Cezayir, ÇekCumhuriyeti, Çin, Endonezya, Estonya, Fas, Gürcistan, Hırvatistan, Irak, İran, İsveç, İsviçre, Japonya, Karadağ, Katar, Kazakistan, GüneyKore, Kosova, Kuveyt, Letonya, Libya, Litvanya, Lübnan, Macaristan, Makedonya, Malezya, Mısır, Özbekistan, Pakistan, Romanya, Rusya, Slovakya, Slovenya, Tayland, Tayvan, Tunus, Ukrayna, Umman, Ürdün, Vietnam, Yemen, Yunanistan."

Yurt dışına ihraç ettiğimiz diziler ise şu şekilde; "Diriliş Ertuğrul, Payitaht Abdülhamid, Adını Feriha Koydum, Annem, Arka Sokaklar, Asi, Aşk-ı Memnu, Azad, Benden Baba Olmaz, Berivan, Binbir Gece, Bir Bulut Olsam, Bütün Çocuklarım, Candan Öte, Çemberimde Gül Oya, Düğün Şarkıcısı, Elveda Derken, Fatmagül’ün Suçu Ne, Fırtına, Gece Gündüz, Genco, Geniş Zamanlar, Gümüş, Hanımın Çiftliği, Haziran Gecesi, Ihlamurlar Altında, İki Aile, Kampüsistan, Kara Para Aşk, Kavak Yelleri, Kaybolan Yıllar, Keşanlı Ali Destanı, Kınalı Kar, Kod Adı, Kurtlar Vadisi, Kuzey Güney, Küçük Kadınlar, Küçük Sırlar, Menekşe ile Halil, Muhteşem Yüzyıl, Öyle Bir Geçer Zaman ki, Sağır Oda, Sıla, Sonbahar, Türkan, Unutabilsem, Vazgeç Gönlüm, Yaprak Dökümü, Yılan Hikayesi, Yol Arkadaşım, Zoraki Koca."

Ülkemizde artık onlarca dizi izleyicinin beğenisine sunuldu ki günümüzde dizi film sektöründe senaryo sıkıntısı yaşanıyor desek yeridir. Bunun sonucunda da yeni konu bulmakta zorlanan senarist ve yapımcıların biraz da kolaya kaçarak, daha önce yurt dışında çekilenlerin adaptasyon haklarını alıp, yeni dizi üretmeye çalıştığı bariz şekilde ortaya çıkıyor.

Bu durumda ihracatta 2015 yılında 350 milyon dolarlık hedefin 250 milyon dolarda kalarak, 2015 yılında hedeflenen rakama 2018 yılında ulaşılmasında en büyük etken diye düşünüyorum. Zira yurt dışından hakları alınıp ülkemize uyarlanmaya çalışan dizilerden başarılı olan ve ihraç edilen dizi sayısı 2 ya da 3'tür herhalde... Kimi, kültür farkı kimi de gün tercihi nedeniyle izleyiciye erken veda ediyor.

Dizi ihracatı artık son derece önemli bir hal aldı. Bugün, Türk dizilerinin yayınlandığı pek çok ülkede dizi oyuncularının giydiği kıyafetlerden, içtiği kahveye varıncaya kadar bir çok alanda Türk dizilerinde ki materyallere talep artıyor ve bunun sonucunda da dizi ihracatı yoluyla dolaylı yoldan pek çok sektör dizi ihracatından nasibini alıyor.

En önemlisi de ülkemizin tanıtımı oluyor ve her yıl milyonlarca turistin ülkemize gelmesi adına katkı sağlanmış oluyor.

Kim bilir....Türk dizi sektörü gelecekte belki katma değeri yüksek üretim yapan bir fabrika gibi cari açığa önemli  katkı sağlayan bir sektör haline gelir....

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.