Prof. Dr. Küçük: Asteroit dünyaya çarpmayacak

06 Nisan 2020 Pazartesi 16:39

TÜRK Astronomi Derneği Başkanı Prof. Dr. İbrahim Küçük, ‘dünyaya asteroit çarpabilir’ iddialarının gerçeği yansıtmadığını söyledi. Prof. Dr. Küçük, dünyaya yaklaşmakta olan asteroitin gezegenimizin yakınından geçeceğini belirterek, “Gezegenimize çarpacak mı ? Çarpmayacak mı? Bunlar potansiyel tehlike arz eden asteroitler sınıfında olduğu için merak ediliyor. Ama merak edilecek bir şey yok. Yapılan hesaplamalara göre dünyaya çarpma olasılığı yok. Sadece yakınında geçecek. Yapılan hesaplamalar bunu ortaya koydu” dedi.

Amerikan Uzay ve Havacılık Ajansı (NASA) tarafından yakından takip edilen ve dünyaya çarpma olasılığı dolayısıyla anlık olarak raporlanan asteroit ile ilgili sosyal medyada gündeme gelen iddialar sonrası Türk Astronomi Derneği Başkanı Prof. Dr. İbrahim Küçük, açıklamalarda bulundu. Prof. Dr. Küçük, asteroitler hakkında bazı yanlış anlaşılmaların olduğunu söyleyerek, meteorlarla karıştırılmaması ve dünyaya çarpma olasılığı olmadığı için de panik yapılmaması konusunda uyarılarda bulundu.
‘DÜNYAYA YAKLAŞTIKLARI İÇİN TEHLİKE ARZ EDİYORLAR
 Asteroitler hakkında bilgiler veren Prof. Dr. Küçük, “Asteroitler potansiyel olarak tehlikeli nesneler olarak sınıflandırılır. Çünkü dünya yörüngesinin yakınından geçiyorlar. Ancak NASA'nın gelecekteki potansiyel Dünya etki olayları listesinde değil. Bunlar NASA'nın merkezi tarafından izleniyor ve veriler toplanıyor. Asteroit dediğimiz nesneler Mars ile Jüpiter arasında yer alan irili ufaklı nesneler. Bunlardan bazıları potansiyel olarak dünya yörüngesine yaklaştıkları için dünyaya düşme tehlikesi gösterdiklerinden önem arz ediyorlar” dedi.

’29 NİSAN’DA 31 BİN KM HIZLA DÜNYANIN YAKININDAN GEÇECEK’
Sosyal medyadaki iddiaların gerçeği yansıtmadığını ve söz konusu asteroitin dünyanın yakından geçeceğini ifade eden Prof. Dr. İbrahim Küçük, “1998OR2, ilk olarak 1998 yılında keşfedildi. Yaklaşık 2 ila 4 km genişliğindeki bir asteroit. 29 Nisan 2020’de Dünya'ya 6.3 milyon km yani Dünya-Ay arası mesafenin 16.4 katı uzaktan geçecek. Saatte yaklaşık 31 bin km süratle geçmesi tahmin ediliyor. Gezegenimize çarpacak mı? Çarpmayacak mı? Bunlar potansiyel tehlikeli arz eden asteroitler sınıfında olduğu için merak ediliyor. Ama merak edilecek bir şey yok. Yapılan hesaplar gösterdi ki bunun dünyaya çarpma olasılığı yok. Sadece yakınında geçecek. Yapılan hesaplamalar bunu ortaya koydu” ifadelerini kullandı.
‘ŞİMDİYE KADAR GÖZLENENLERİN ARASINDA EN BÜYÜK DEĞİL’
Dünyaya doğru yaklaşan asteroitin bugüne kadar gözlenen asteroitler arasında en büyüğü olmadığını da kaydeden Türk Astronomi Derneği Başkanı Prof. Dr. Küçük, “NASA'ya göre asteroitler ilk olarak keşfedildiğinde küresel etkilere neden olacak şekilde değerlendirilmişti. Ancak bu düşünce şimdi yok oldu. Önümüzdeki 2 ay içinde dünyanın çekim etkisinden etkilenmesi beklenen en büyük asteroit ancak şimdiye kadar gözlenen asteroitlerin en büyüğü değil. Dünya’ya yakın büyük bir asteroit olan "Asteroid Florence", Eylül 2017’de yaklaşık 7,0 milyon kilometre veya yaklaşık 18 Dünya-Ay uzaklığı mesafede güvenle geçmişti. Yapılan yörünge hesaplarında yaklaşık 2 Eylül 2050'de tekrar dünya yörüngesinden geçmesi bekleniyor. Tüm bunlar olasılıklar” değerlendirmesinde bulundu.

‘ASTEROİTLER METEOR DEĞİLLER’
Asteroitlerin halk arasında yanlış tanımlamalara maruz kaldığını da ifade eden Prof. Dr. İbrahim Küçük, “Halk arasında bilinen yanlış şeyler de var. Asteroitler, Mars ve Jüpiter arsındaki büyük cisimler ve dev kayalardır. Ama meteor değil. Meteorlar farklıdır. Çoğunlukla kuyruklu yıldız artıkları meteorlar olarak bilinir. Milimetre çaptan başlayıp metre büyüklüklerinde oluyorlar. Dünya atmosferine giriyorlar ve yanarak iz bırakıyorlar. Halk arasında yıldız kayması olarak biliniyorlar. Ya da bir kısmı dünya yüzeyine düşebiliyor. Bunun yakın zamanda da örnekleri var. Dolayısıyla söz konusu olan asteroit bir meteor değil. Dolayısıyla bu tür olaylar uzay boşluğu içinde sık sık izlediğimiz gözlemlediğimiz olaylar. Şükrediyoruz ki bizim atmosfer gibi bir kalkanımız, öncesinde de bir manyetosfer tabakamız var. Bunlar bu ve bunun gibi zararlı etkileri, olasılığı büyük tehlikeli olayları engelleyici rol üstleniyorlar” şeklinde konuştu. Haber-Foto: Samed Aydın SUN

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.